Memoarer/biografier, Pristagare

Jag var precis som du

Titel: Jag var precis som du

Författare: Negra Efendic

Förlag: Natur & Kultur

Varje gång jag läser en intressant självbiografi tänker jag alltid att jag borde läsa fler självbiografier. Nu har jag läst ut Jag var precis som du av journalisten Negra Efendic. Hon är journalist och det märks både på språket och hur boken är upplagd.

Hon var barn i Jugoslavien och upplevde hur livet och samhället förändrades från nästan en dag till en annan och hur hon först var flykting i sitt eget land (bosnisk flykting i Kroatien) och sedan kom som flykting till Sverige där hon första skoldagen möttes av (både vänlighet och) rasism.

Större delen av boken handlar om Negra som barn, från den trygga tillvaron till flyktingens. I sista delen av boken är det journalisten Negra som återvänder till både sin barndomsstad Brezovo Polje för att få svar på vad som egentligen hände där och till Huskvarna där minnet av första skoldagen i högstadiet etsat sig fast. Vad gjorde folk där egentligen?

Jag tycker att Jag var precis som du är en mycket läsvärd bok som jag hoppas finner många läsare. Ja, det är en självbiografi om Negra men det är även en samhällsskildring som angår oss alla.

Standard

Kommentera

