Bilderböcker, Ungdomsbok

2 x Thydell

Titel: (M)ornitologen

Författare: Johanna Thydell

Förlag: Alfabeta

I dag vaknade jag tidigt och kunde inte somna om. I stället för att ligga i sängen och vrida och vända på mig gick jag upp, gjorde en kopp kaffe och satte mig i soffan och läste ut Johanna Thydells senaste bok (M)ornitologen.

(M)ornitologen handlar om Moa 17 år. När Moa var 2 år stack hennes mamma Hedvig och de har inte haft någon kontakt sedan dess. Moa har det bra utan henne med pappa, Susanne och halvbrorsan Lucas. Men en dag hör Hedvig av sig och vill träffa Moa. Det har Moa inte alls lust med. Eller? Jo, kanske ändå. Hon vill ju trots allt ha svar på varför det blev som det blev. Moa behöver ett svepskäl för att våga träffa Hedvig och bästa kompisen Otto kommer på att Moa kan låtsas vara fågelskådare (ornitolog) för en skoluppgift men i stället för att studera fåglar ska hon studera sin mor. Därav bokens titel.

Boken handlar inte bara om (icke) relationen mellan mor och dotter utan också om andra relationer som t.ex. kompisrelationen mellan Otto och Moa.

Jag hade gärna sett mer allvar i boken. Mer känsla. Men det är ändå en ganska bra bok som kan läsas av både unga och gamla. Den är lättläst och rolig trots att temat med en mor som överger sitt barn är allvarligt.

Betyg: 3

Titel: Det är en gris på dagis

Författare: Johanna Thydell      Bild: Charlotte Ramel

Förlag: Alfabeta

När jag ändå är i farten och skriver om Johanna Thydells senaste bok kan jag passa på att skriva om en bok som jag får läsa ganska ofta för min 4-åring. Nämligen bilderboken Det är en gris på dagis av Johanna Thydell och Charlotte Ramel. Boken kom 2012 och handlar om en gris som inte vill vara ensam. Han går till dagiset och är med barnen; leker, äter och sover vila. Men vad händer när fröken upptäcker att det är en gris på dagis? Det här är en bok som uppskattas både av barn och av mig som vuxen fastän jag har läst den jag vet inte hur många gånger. Bilderna och texten är helt enkelt toppen!

Betyg: 5

Standard

Kommentera

