Slukaråldern, Ungdomsbok

Trollkarlens elefant

Titel: Trollkarlens elefant

Författare: Kate DiCamillo

Illustration: Yoko Tanaka

Översättare: Ulla Roseen

Förlag: Kabusa böcker (2009)

Ibland vet jag inte alls vad jag känner för att läsa. Jag vet bara vad jag INTE vill läsa. Jag står och skrotar framför bokhyllan och drar ut den ena boken efter den andra, suckar och ställer tillbaka. Kollar igen vad jag lånat på biblioteket och suckar, nej, inte den, inte nu. När jag är på det här humöret så är min lösning att plocka fram en tunn bok med okomplicerat innehåll.

I dag plockade jag fram en bok jag köpte på en loppis i slutet av sommaren. Trollkarlens elefant av Kate DiCamillo. Anledningen till att jag köpte boken var det fina omslaget samt tanken att det kanske skulle vara en bok jag kunde läsa högt för min son, snart 8 år eller att han snart ska kunna läsa den själv.

Boken handlar om den föräldralösa pojken Peter som av en spådam får veta att hans syster lever och för att hitta henne ska han följa en elefant. Det är bara det att det inte finns några elefanter där Peter bor. Men rätt som det är har det kommit en elefant till staden. Den trollades fram under ett trollerinummer och förstörde taket på stadens operahus.

Det är en fantasifull berättelse med mysig sagokänsla men även lite småfilosofisk. Jag tyckte om den och kan tänka mig att läsa boken högt men tror samtidigt att den bitvis kan kännas lite tråkig och seg. Men läser man högt kan man ju ändra lite som man tycker för att få läsningen att flyta på bättre.

”Magi är alltid omöjlig”, sa trollkarlen. ”Den börjar med det omöjliga och slutar med det omöjliga och däremellan är den omöjlig. Det är just därför den är magisk.”

 

 

 

 

 

Standard

2 thoughts on “Trollkarlens elefant

Kommentera

