Klassiker, Roman

Omläsning: Det går an

Författare: Carl Jonas Love Almqvist

Titel: Det går an

Jag läste aldrig Det går an i gymnasiet. Många gör det men i min klass var det en annan grupp som läste den och redovisade om boken för resten av klassen. Jag läste Det går an första gången något år efter studenten och sedan några år senare på en litteraturkurs, i runda slängar för en sisådär 15 år sedan nu.

Jag vet inte riktigt vad det var som fick mig att välja just den här boken ur bokhyllan i går. Jag har inte gått och funderat på den och tänkt läsa om den men när jag höll den i handen så tänkte jag, varför inte?

Boken handlar i korthet om Albert och Sara som träffas på en ångbåt från Stockholm på väg mot Arboga. De fattar tycke för varandra men Sara är inte intresserad av att gifta sig eller bli försörjd av en man. Hon vill klara sig själv och förespråkar snarare ett slags särboskap. Kan Albert tänka sig detsamma?

Givetvis väckte Det går an stor uppståndelse när den kom 1839. Jag menar, leva i synd! Jisses, kors i taket! Och gudbevars, vill människan vara självständig! Nej, det går verkligen inte an!

Jag vill minnas att jag tyckte om Det går an redan första gången jag läste den och ja, jag tycker om den fortfarande. Däremot minns jag den inte som rolig och det tyckte jag att den var den här gången. Det var många härliga formuleringar som fick mig att småfnissa.

(Mitt fina exemplar av boken är från 1964 med illustrationer av Gunnar Brusewitz. Jag älskar den!)

 

 

Standard

Kommentera

