Essäer, fakta och sånt där svårkategoriserat

Den dåliga feministen

Titel: Bad Feminist

Författare: Roxane Gay

Översättning: Helena Hansson

Förlag: Albert Bonniers Förlag (2015)

Vi har läst Roxane Gays essäsamling Bad Feminist i vår bokcirkel. Min plan när det blivit bestämt att det var den vi skulle läsa var att ta god tid på mig och kanske läsa en essä åt gången. Nu blev det inte så. Jag började visserligen i god tid med de första essäerna men sen blev det annan läsning och boken bara låg på nattygsbordet mer eller mindre bortglömd till dess att jag i slutet på veckan ”shit, det är bokcirkel på måndag, jag måste läsa”!

Då var det tur att Roxane Gays Bad Feminist var så lättläst och bitvis mycket underhållande även när det är tunga ämnen som avhandlas.

Nackdelen med att läsa mer eller mindre alla essäer på kort tid är att de flyter in i varandra och blir svårare att särskilja och förstås att jag inte funderat alltför mycket över innehållet som jag kanske gjort om jag läst som planerat en essä i taget. Jag menar då inte att jag inte tagit till mig essäerna för det har jag och gillat vad jag läst men jag tror att jag reflekterat över dem mer om jag dragit ut på läsningen.

Jag tror att det är en fördel om man har koll på hennes referenser. (Det hade jag i de flesta fall men jag hoppade faktiskt över att läsa några essäer. Det var några essäer med filmer jag inte sett och någon om en konstnär och konstverk som jag inte kände till.) och därför tror jag att det är bra om man tillhör samma generation eller är hyfsat nära eller förvisso helt fel generation men har ”koll” på populärkulturen ändå eller tycker att det inte spelar någon roll.

Men igenkänningen är ju en starkt bidragande orsak till att jag gillar Bad Feminist. Hade jag t.ex. inte läst om tvillingarna Jessica och Elisabeth i högstadiet, varken läst eller sett Hungerspelen eller Orange is the New Black skulle jag inte haft lika stor behållning av essäerna.

Och just ja. Roxane Gay ser sig som en bad feminist för att hon ser sig som redan nedputtad från feministpiedestalen. Hon lyssnar ex. på musik med kvinnofientliga texter och det skulle inte den bra feministen göra. Typ.

 

 

Standard

Kommentera

