Mord och sånt där spännande

Så var det dags för lite Rudberg

Titel: När klockan slår fem

Författare: Denise Rudberg

Förlag: Månpocket/Forum

Jag har så bra grannar. Eller i alla fall några bra grannar som till och från lämnar böcker i porten för andra att ta. Tack till er! När klockan slår fem var ett portfynd för ett tag sedan och när jag behövde en ”badbok” i veckan så fick den följa med. För den som inte vet vad en badbok är så är det helt enkelt en bok man kan läsa i badkaret. Då passar inte en biblioteksbok eller en bok man är rädd om i händelse av att boken i fråga skulle få ett ofrivilligt dopp. Nu brukar det aldrig hända men jag kan ge mig sjutton på att den dagen jag skulle bada med en favoritbok skulle det ske för så är Murphys lag.

Trodde ärligt talat inte att jag skulle läsa ut När klockan slår fem efter min första badomgång men efter badomgång nummer två (jag gillar att bada när jag är förkyld och frusen så det har blivit flera bad under veckan) så tänkte jag att okej då, jag gör väl det ändå. Boken är den femte delen i Rudbergs Elegant crime-serie (bara det ett rätt fånigt uttryck, men ok) och jag har inte läst någon innan så alla tusen personer var nya för mig. Först fick man följa en, sen en annan, sen en tredje och så lite vad som hände 1994 och lite fler personer och ja, handlingen är då den att det sker överfallsvåldtäkter på Östermalm. Unga kvinnor blir våldtagna och får håret avklippt och det hela verkar vara en serievåldtäktsman som härjade i Lund 1994. Ett offer blir mördat också och hennes pappa var visst polis i Lund och med på den tiden. Och en känd författare som råkade ut för snubben i Lund har blivit stalkad i alla år och hon har nu börjat dejta en polis i Stockholm. Och ja, herre gud. Och det hela är inte särskilt spännande eller överraskande heller för den delen. Och det är väl det som är det största problemet med denna bok.

Betyg: 2 (Och då får man ändå säga att det är godkänt för böcker som jag skulle ge en etta skulle jag inte läsa ut.)

Jag har tidigare läst ungdomsboken Tillsammans av Denise Rudberg. Den var bättre än den här.

 

Standard

Kommentera

