Memoarer/biografier

Hela Kakan

Titel: Hela Kakan

Författare: Kakan Hermansson

Förlag: Forum (2016)

Jag hade ju turen att vinna ett signerat exemplar av Kakans bok Hela Kakan för någon vecka sedan och den läste jag i helgen. Den är inte på så många sidor och har ett väldigt enkelt och skönt tilltal så den var snabbläst.

Det är Kakans självbiografi. Hon skriver om vad som har format henne till den hon är i dag och det är lite av varje det. Det känns som hon har fått lite fria tyglar att skriva om vad som faller henne in och ibland är det ingående och ibland bara skum på ytan. Jag visste inte så mycket om henne innan jag läste boken. Jag har sett henne i På spåret typ.

Hon bjuder på mycket i boken och tar även upp tunga saker men för min del hade hon gärna fått fördjupa sig lite mer i vissa ämnen. Jag hade gärna läst mer om hennes keramikskapande (och gärna sett några bilder men då blir det en dyrare bok…) och det hade varit spännande att läsa mer om hennes tankar på religion och dess betydelse för henne.

Det var en blandad kompott av kapitel som bildar Hela Kakan men det är väl så de flesta människor är så att boken är spretig är väl helt okej ändå, tycker jag.

Standard

Kommentera

