Klassiker, Roman

Villette av Charlotte Brontë

Titel: Villette

Författare: Charlotte Brontë

Översättare: Anna-Karin Malmström Ehrling & Per Ove Ehrling

Förlag: Modernista

Jane Eyre är en av mina favoritböcker som kvalar in på böcker man måste läsa-lista om jag skulle göra en sådan. Villette hade jag i min okunnighet inte ens hört talas om men när jag såg den på biblioteket var jag förstås tvungen att låna den särskilt när George Eliot citerades på baksidan med orden ”Villette är en ännu underbarare bok än Jane Eyre. Den har en närmast övernaturlig kraft.”

Jag vill inte berätta för mycket om handlingen men får väl skriva några rader. Boken handlar om Lucy Snowe och det är hon som berättar sin historia. Lucy Snowe är föräldralös och när den äldre dam dör som hon är sällskapsdam åt har hon enbart den sista lönen från densamma att klara sig på. Men Lucy Snowe är en föratagsam kvinna som beger sig till den fiktiva staden Villette (Förlaga Bryssel) och där blir hon lärarinna i engelska på en flickskola. Av en slump träffar hon på bekanta från barndomen bl.a. Doktor John som är hennes gudmors son och som hon blir intresserad av. Hon har sina duster med monsieur Paul, professor på skolan och hon blir övervakad av madame Beck, föreståndarinnan på skolan. Andra karaktärer av betydelse i boken är Ginevra Fanshawe och Paulina Mary Bassompierre samt en nunna som spökar.

Jag vill börja med att säga att jag verkligen tyckte om den här boken men jag vet inte riktigt när det hände. Jag var inte fast från första boksidan som jag är i Jane Eyre utan det smög sig liksom på och rätt var det var så var jag fast och bara tvungen att läsa vidare och huxflux var boken slut och jag i det här tillsåndet av ”vad sjutton ska jag läsa nu då?”. Ni vet, sådär som det kan bli när man läst något riktigt bra och behöver lite av en andningspaus för att fundera lite över vad man har läst, landa lite. Jag vet inte alls vad jag ska följa upp den här pärlan med.

Betyg: 5?

Standard

2 thoughts on “Villette av Charlotte Brontë

  1. Låter som en härlig läsupplevelse! Jag känner igen känslan att efter ha läst ut en omvälvande bok inte vara sugen på något alls. Så efter en vecka ungefär brukar suget komma tillbaka. Ska bli spännande att se vad du läser härnäst!

    Liked by 1 person

Kommentera

