Bilderböcker

Två av nomineringarna till årets Augustpris

Jag tänkte att jag skulle skriva några rader om två av bilderböckerna som är nominerade till Augustpriset – Årets svenska barn- och ungdomsbok. Först följer jurygruppens motiveringar och sedan några ord om vad mina barn och jag tycker om böckerna.

Idag vet jag inte vem jag är, Ida Sundin Asp, Urax

En äldre man vaknar och vet inte vem han är. Huset är inte hans och i spegeln syns någon annan. Ett barnbarn lotsar honom med varsam hand genom allt det egendomliga och främmande. Ida Sundin Asps inkännande skildring av en dement jagberättare vars verklighet smulas sönder är vacker och berörande. Med sitt dekorativa och sofistikerade formspråk har hon skapat obestämbara, exotiska miljöer som speglar hans splittring. Det är en bilderbok som andas både värme och originalitet.

Åka Buss, Henrik Wallnäs & Matilda Ruta, Natur & Kultur

Hur upplever ett barn flykten från ett krig? Det har Matilda Ruta och Henrik Wallnäs utforskat i en tidlös bilderbok som inte kunde vara mer aktuell. Här skildras flykten ur barnets perspektiv. Bilderna är rika till färg, form och innehåll, och fulla av upptäckter. De visar vad barnet observerar, vilket skapar en fängslande relation mellan text och bild, där mycket förblir outtalat. Var vi befinner oss på sista sidan, vad som är dröm och vad som är verklighet, är öppet för tolkning.

Jag har läst dessa två böcker för mina barn, Lilly 4 år och Viggo snart 8 år. Lilly har fått lyssna på dem vid flera tillfällen men Viggo har bara hört dem en gång. Det var intressant att höra hans tankar om Idag vet jag inte vem jag är. Han gjorde en egen tolkning som gick ut på att ”han (jagberättaren) egentligen är barnbarnet eller kanske så drömmer han alltihop?”. Han tyckte att ”han var ganska knasig”. Jag påminde barnen om deras gammelmormor som dog nyligen att hon ju också hade svårt att komma ihåg saker och det kunde Viggo relatera lite till även om han inte träffat henne många gånger. Jag tycker själv att Idag vet jag inte vem jag är är en fin berättelse och tycker att det är en barnbok som fungerar att läsa många gånger utan att det blir för hopplöst genomtråkigt och urtjatigt som vuxen att läsa. Lilly tyckte bättre om den än om Åka buss och det gör jag också.

Åka buss då? Jo, den föredrog Viggo men utan att ha någon tydlig motivering klar för sig. Lilly tyckte att det var helt okej att lämna tillbaka den till biblioteket redan idag för ”jag älskar inte den”. Den var hon dock mest nyfiken på från början och jag gissar att det var det tydliga omslaget med katterna och bussen som tilltalade henne. En buss och katter måste ju vara spännande! Det visade sig att det inte var så intressant för hennes del. Bägge barnen tyckte att boken handlade om att åka buss och uppfattade inte direkt att det skulle handla om en flykt från ett krig. Det outtalade förblev outtalat eller vad jag ska säga. Själv tyckte jag att boken var okej men jag vet inte vad jag tycker om slutet som är ”öppet för tolkning”, hade gärna önskat mig ett mer tydligt slut men det mest för att det då skulle vara enklare att prata om boken och temat.

Så nu är två böcker som är nominerade till Augustpriset i alla fall lästa innan priserna delas ut. Får se om jag hinner med någon mer!

Standard

2 thoughts on “Två av nomineringarna till årets Augustpris

  1. Superintressant att höra barnens upplevelser och tolkningar! Jag har tidigare jobbat som barnbibliotekarie och ofta undrat vad barnen tycker om de lite mer konstnärliga och med brist på bättre ord ”flummiga” barnböckerna (Obs! Jag har inte läst böckerna du skrev om så jag vet inte om de faller in under den beskrivningen).

    Liked by 1 person

    • Ja, det är spännande att prata om böcker med barn och inte bara läsa högt (även om det också är kul förstås!), deras tankar och funderingar är intressanta. De kommer ju på idéer som man själv inte skulle haft en tanke på.

      Gilla

Kommentera

