Ungdomsbok

Sjutton år och skitsnygg

Titel: Sjutton år och skitsnygg

Författare: Emma Granholm

Förlag: Alfabeta (2012)

Ibland när jag har läst en riktigt bra bok och inte alls har någon aning om vad jag ska läsa (fastän jag har flera böcker på gång som både lockar och som jag tror är bra) behöver jag läsa något helt annat innan jag sätter tänderna i nästa gobit. Något lättsmält och utan tuggmotstånd. Då passar en ungdomsbok ganska bra och vid enstaka tillfällen kanske till och med en deckare. Den här gången blev det ungdomsboken Sjutton år och skitsnygg av Emma Granholm.

Den här boken är ju inte helt ny även om fyra år inte är lång tid. Nu har jag inte stenkoll på dagens sjuttonåringar eller sjuttonåringar 2012 för den delen men jag reagerade faktiskt på att de i boken använde Facebook eftersom jag hört att ungdomar ratar facebook och finns på annat håll. Fråga mig inte var bara…

Men det var bara ett litet inpass. Här kommer handlingen i korta drag och utan att avslöja för mycket.

Det är Felix Holm som är sjutton år och skitsnygg. Det är hans mantra. Och är man sjutton år och skitsnygg så är man visst en idiot och beter sig illa mot allt och alla. När han varit i Grekland två veckor på sommarlovet och kommer tillbaka till sin tjej och kompisklicken så är det en främmande kille, Zäta, som fångat gruppens intresse. Huu! En konkurrent! En minst lika svinig kille som han själv fast det fattar förstås bara Felix. Hur ska han tackla detta? Denne Zäta verkar vara ute efter hans tjej och utmanar Felix på diverse dumheter. Jag menar, en grej var att gå balansgång på hustak, hej tjena, det har Madicken (och Mia som bangade) redan gjort!

I alla fall så är det en ganska roande, lättläst och helt okej ungdomsbok även om Felix (och de andra karaktärerna också för den delen) nästan får en att slita sitt hår, eller åtminstone stöna och himla med ögonen och tänka väx upp för f-n! Yta är inte allt! Det är det dock i denna bok och utan att förstöra läsningen för den som är sugen på att läsa boken kan jag avslöja att Felix klarar balansgången utan att ramla och slå ihjäl sig och utan att knuffa ned sin konkurrent från taket.

 

Standard

Kommentera

