Roman

En lång vinter

Titel: En lång vinter

Författare: Colm Tóibín

Översättare: Erik Andersson

Förlag: Norstedts (2012)

I går skulle jag åka in till stan och gå på bio. Givetvis måste jag ha med mig läsning på tunnelbanan dit och hem och kriteriet för att få följa med på färden var då främst att boken i fråga skulle vara så liten och tunn som möjligt. Då passade Colm Tóibíns En lång vinter utmärkt. Tyckte också att den var särskilt passande att läsa nu i dagarna, med snön som kommit. (Jag hann förstås inte läsa ut boken på tunnelbanan utan det fick bli nu till morgonkaffet.)

En lång vinter utspelar sig i spanska Pyrenéerna i slutet av femtiotalet men jag skulle säga att både platsen och tiden inte är av större betydelse. Det är en ganska tidlös berättelse även om vissa tidsmarkörer förstås finns. Den vuxne sonen Miquel som bor med sina föräldrar blir varse att hans mor är alkoholist. Efter ett gräl då pappan hällt ut hennes billiga vin lämnar modern hemmet utan att vare sig Miquel eller pappan märker det. När de märker att hon är borta börjar de leta efter henne och får veta av grannarna åt vilket håll hon försvann. Sedan kommer första snön.

Mer än så vill jag inte berätta. Vintern är lång men boken är kort (119 sidor) och jag skulle inte rekommendera någon att läsa den mitt i högsommarvärmen men gärna framför en brasa i en stuga med snö fallande utanför och gärna med den lilla risken att bli insnöad. Det är så skönt att läsa en tunn bok som ändå innehåller så mycket och som inte heller skriver en på näsan. Det var en riktigt bra bok och jag läser gärna mer av Colm Tóibín för det här var en angenäm ny bekantskap.

 

Standard

2 thoughts on “En lång vinter

    • Ja, och gillar du korta böcker också (alla gör ju inte det) så kanske det kan vara något. Låna på biblioteket om du får lust att läsa, är nog slutsåld nu. Själv köpte jag boken second hand, typ Myrorna?

      Gilla

Kommentera

