Roman

Välkommen till Amerika

Titel: Välkommen till Amerika

Författare: Linda Boström Knausgård

Förlag: Modernista (2016)

Nominerad till årets Augustpris i klassen skönlitteratur med juryns motivering:

”Vi är en ljus familj”, säger mamman. Och hon lyser, men i den stora sexrumsvåningen härskar mörker och våld. Sonen spikar in sig på rummet och dottern önskar sin livsfarlige pappas död. När det sker väljer hon tystnaden, rädd för vad hennes allsmäktighet kan orsaka. Linda Boström Knausgårds berättelse om en familj i en katastrof är skakande och fantasieggande. Allt skrivet på en vacker och förtätad prosa som antyder att mörkret ändå är ljusets moder.

Jag hade tur när jag var in på biblioteket sist för i hyllan med korttidslån och andra aktuella böcker stod Välkommen till Amerika. Vilket flyt att slippa reservera och bara låna hem på studs! Och som den snälla människa jag är tänkte jag att jag ska läsa boken på en gång så att jag kan lämna tillbaka den till biblioteket så att någon annan hugad intresserad kan låna den. Ja, tänk vad bussig jag är.

Jag tänkte inte orda om handlingen då jag tycker att juryns motivering fångar innehållet ganska bra utan att avslöja för mycket. Istället tänkte jag fokusera på vad jag tycker om boken.

Och vad tycker jag då om denna till Augustpriset nominerade bok? Till att börja med är formatet mycket tilltalande om man som jag gillar korta böcker. Har man också som krav att en kort bok ska ha stort innehåll så tycker jag att Välkommen till Amerika lever upp till det kravet. Jag kan nog säga att Välkommen till Amerika är en bok som jag inte kommer att glömma utan som jag kommer minnas länge och säkert också fundera på. Sist men inte minst är även språket en fröjd.

Välkommen till Amerika är den enda boken av böckerna som är nominerade till Årets svenska skönlitterära bok som jag har läst, så jag vet inte hur den står sig i jämförelse men tack för 92 sidor bok och lycka till!

 

Standard

2 thoughts on “Välkommen till Amerika

    • Vad roligt! Hoppas att du kommer att gilla den. Mitt råd är bara att ha det lugnt omkring dig när du läser den för den kräver en viss koncentration tyckte jag. Inte att den är svår eller knepig utan just för att den i sig är så förtätad och koncentrerad.

      Gilla

Kommentera

