Noveller

Den perfekta badboken?

Titel: 4 x Edelfeldt

Författare: Inger Edelfeldt

Förlag: Panpocket/Norstedts 2005

Jag gillar att bada i badkar. Särskilt den här tiden på året då jag ofta är lite frusen är det väldigt skönt att få ta ett varmt bad. Men jag måste läsa i badet, att bara ligga och skvalpa och inte göra någonting är jag för rastlös för. Det kan dock vara knepigt att välja badbok. Jag kan inte ta med mig en biblioteksbok. Eller kan kan jag ju men det är att utmana ödet. Av samma skäl vill jag inte heller ta någon favoritbok eller annan bok som jag är särskilt rädd om. Lösningen brukar därför vara en pocket och av slaget hyllvärmare.

Senast utlästa badbok var Rudbergs När klockan slår fem. Den funkade helt okej till ändamålet även om jag inte tyckte att det var någon höjdarbok direkt.

Den jag påbörjade sedan var Europa Blues av Arne Dahl men den har jag nu lagt ned och i stället börjat läsa 4 x Edelfeldt. Det är fyra novellsamlingar i en pocketvolym och är så perfekt som badbok att det grämer mig lite att jag inte kommit på det tidigare. Den här boken har dessutom stått i bokhyllan i evigheter. Det som gör valet så bra är förstås det faktum att det är noveller. En novell (eller två) varje gång jag badar!  Jag behöver inte komma ihåg karaktärer och handling om det skulle gå lång tid mellan baden och jag slipper också bli så fast i boken att den slutar vara badbok.

Standard

2 thoughts on “Den perfekta badboken?

Kommentera

