En smakebit på söndag

Blåst! -En smakebit på söndag

Norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten har ett återkommande tema där man bjuder på en smakebit av det man läser och det vill jag förstås också hoppa på.

Mitt dilemma blev dock att välja från vilken bok jag skulle välja mitt smakprov, då jag håller på med flera böcker samtidigt. Men det fick bli ett stycke (sida 22) ur Eva-Marie Liffners bok Blåst!

Det började redan samma kväll vi kom hem till Oxford, ja, när vi stod på perrongen och väntade på att få våra cyklarna ur godsfinkan. Hunden hoppade ut och satte sig vid mina fötter! Keeper. Ja, jag kände genast igen honom för de där vita isögonen är omöjliga att ta fel på. Han såg ut alldeles som han gjort första gången jag såg honom, inne i den lusiga boden i Manchester, inklämd bakom en massa skräp, tassarna naglade vid sockeln. Där gick en spik genom var tass och det såg fan så ont ut! Keeper stod det skrivet med rött bläck på sockeln. Ok, kanske strök jag med handen över pälsen bara för att känna hur den kändes, men inget annat. Den var iskall, förresten, riktigt polarkall. Kanske såg jag en god stund in i de döda hundögonen, det ska medges. Och sedan frågade jag nog gubben vem som kunde tänkas betala något för en sådan maläten, uppstoppad jycke. ”Finders Keepers”, sa gubben och flinade, men mer än så var det inte. Nä, inte då.

Jag ordar mer om boken när jag har läst ut den, till dess låt er väl smaka!

Standard

4 thoughts on “Blåst! -En smakebit på söndag

Kommentera

