Fantasy

Den sovande och sländan

Titel: Den sovande och sländan

Författare: Neil Gaiman

Illustration: Chris Riddell

Översättning: Kristoffer Leandoer

Förlag: Bonnier Carlsen (2015)

Det här var precis vad jag kände för att läsa till kaffet i dag trots att jag redan läser några andra böcker som samtliga är bra. Tanken när jag lånade Den sovande och sländan på biblioteket var att läsa den högt men nu blev det inte så och vet inte om jag kommer att göra det heller då jag just nu läser Glasbarnen för Viggo. Kanske någon annan gång.

Drottningen ska gifta sig om en vecka men då hotas hennes rike av en farsot från det angränsande kungariket. En sömn sprider sig och något måste göras. Eftersom Drottningen sovit ett år i en glaskista kan hon nog ta sig in i kungariket utan att falla i sömn. Hon har tre dvärgar som följeslagare.

Neil Gaiman har skrivit en saga (eller fantasyberättelse skulle somliga säga) där vi på ett nytt sätt får träffa både Snövit och Törnrosa. (Men de är båda namnlösa.)  Jag tycker att Chris Riddells illustrationer ger Den sovande och sländan en extra magisk stämning. Det var också spännande att läsa en ny variant av gamla sagor och jag föredrar helt klar Neil Gaimans version framför de klassiska sagorna om Snövit och Törnrosa där båda räddas av en prins och lever lyckliga i alla sina dagar. Här är det nästintill prinsfritt.

Standard

Kommentera

