Tematrio

Tematrio – Titelkänslor

Lyrans Noblesser vill den här veckan att vi ska berätta om tre romaner som har ett känsloord med i titeln. Det tyckte jag lät spännande och började botanisera i bokhyllan för att finna dessa tre. Det blev böcker av tre av mina favoritförfattare. Det var ett bra tag sedan jag läste böckerna (förutom Stolthet och Fördom som jag läste om för inte så länge sedan) men jag minns att jag tyckte om dem alla tre.

Jag är inte rädd av Niccolò Ammaniti (Norstedts 2002)

Nioårige Michele hittar en djup grop vid en övergiven bondgård. I gropen finns en utmärglad pojke. Michele avslöjar ingenting för någon men börjar hälsa på pojken och de blir vänner. Men varför är pojken i gropen? Och varför finns föräldrarnas gamla kastrull där? Det här är en riktigt otäck berättelse vill jag minnas, men en klart läsvärd sådan.

Stolthet och fördom av Jane Austen (Forum 2003, min upplaga alltså!)

Tror jag inte behöver någon presentation då mer eller mindre alla känner till den. Det är ju historien om Elisabet Bennet och Mr Darcy och har man inte läst den (så är det dags!) så har man sett någon filmatisering eller den underbara tv-serien som har 20 år på nacken…

Våld – En historia om kärlek av Joyce Carol Oates (Bonnierpocket 2006)

Teena blir utsatt för en gruppvåldtäkt med sin 12-åriga dotter Bethie som vittne. Bethie är livrädd för killarna har släppts mot borgen. En man brinner för rättvisa… Oates är fantastisk även i kortare format.

Standard

4 thoughts on “Tematrio – Titelkänslor

  1. Funderade helt nyligen på något kortare romaner av Oates, har uppfattat de flesta som över 500 sidor, nu kom ju så ett tips – tack för det! 🙂 Blir även nyfiken på första boken i din trio. Austen är den enda jag läst här.

    Gilla

    • Ja, vill man läsa en lite kortare bok av Oates så kommer man undan med 166 sidor i denna! Ammaniti rekommenderar jag alla att stifta bekantskap med men hans andra böcker skiljer sig en del från Jag är inte rädd och kräver till viss del att man är på visst humör (tycker jag)…

      Gilla

Kommentera

