Högläsning

För läskig för att läsas klart

Titel: Glasbarnen

Författare: Kristina Ohlsson

Förlag: Lilla Piratförlaget (2013)

Billies pappa har nyligen dött och nu har Billie och mamma flyttat från Kristianstad till ett hus i Åhus för att börja om på nytt. Men det händer konstiga saker i huset. Taklampan rör sig fastän inga fönster är öppna och Billie vaknar av att det knackar på fönstret. Det känns som om någon eller något vill få Billie och hennes mamma därifrån. Billie blir rädd och vet inte vad hon ska tro. Tillsammans med sin nya vän Aladdin och sin gamla kompis Simona börjar hon ta reda på husets historia och det gör henne inte lugnare.

Jag har läst Glasbarnen högt för Viggo (8 år) men jag kom inte så långt. När jag läst kapitel sju som slutade väldigt spännande sade han att jag inte behövde läsa mer för det var alldeles för läskigt. Jag fick läsa klart boken själv för jag ville förstås veta hur den slutade, både för min egen skull men också för att kunna berätta om det för Viggo. Det hela fick sin förklaring, men inte riktigt allt…

Jag tycker att det är en välskriven, lagom klurig och spännande berättelse som fungerar bra att läsa högt då det är bra textflyt men uppenbarligen var den också riktigt läskig och passar inte alla. Jag ska lägga boken på minnet och vem vet, om några år kanske Viggo kan läsa boken själv i stället?

 

Standard

4 thoughts on “För läskig för att läsas klart

  1. Skräck och spöken brukar många barn börja törsta efter i mellanstadiet, vänta bara… Jag gillar Christina Ohlsson men någon som skriver ännu läskigare, kanske för läskigt nästan, är Petrus Dahlin. Både hans Hjärtlös och Kurragömma tycker jag fungerar för de av oss som fortfarande är kvar i slukaråldern trots att vi är vuxna 😉

    Gilla

Kommentera

