Hett i hyllan, Klassiker

Hett i hyllan #1

Jag hakar på (Bokföring enligt) Monikas Hett i hyllan-tema som hon skriver om såhär:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jo, jag inleder med en bok som jag haft stående i hyllan i väldigt många år. Det är en bok som jag fick, gissningsvis av mamma, någon gång i slutet av 80-talet så den har följt med mig från bokhylla till bokhylla och genom flyttar. Den har klarat sig kvar när jag rensat för jag har ju tänkt att jag ska läsa den. Bara inte just nu. Eller så har jag läst den för evigheters evigheter sedan, då när jag fick den, och helt glömt bort att jag läst den. Helt säker är jag faktiskt inte.

Boken är den moderna klassikern Den långa flykten av Richard Adams och på baksidan beskrivs handlingen såhär:

En dag bryter en flock vildkaniner upp från sina ängar, hotade av människornas framfart, för att söka sig en ny boplats. Den lille Femman har anat faran, den handlingskraftige Hassel blir ledaren, och de får med sig den stöddige Kronan, den poetiske Maskros, den klipske Björnbär och några till. Fiender och farligheter väntar i det grönkulliga engelska landskapet och ställer dem på svåra prov. När de efter tusen äventyr kan förverkliga drömmen om ett nytt hem på Watership Down, är de inte samma sorglösa och oerfarna varelser som en gång gav sig i väg.

När jag nu läser om handlingen blir jag faktiskt sugen på att läsa boken. När 2017 går mot sitt slut hoppas jag att jag kan säga att jag har läst den för innan årets slut blir det inte…

Har du läst Den långa flykten? Vad tyckte du om den?

Standard

8 thoughts on “Hett i hyllan #1

Kommentera

