Fantasy

Mörk ängel

Titel: Önskemånglarens dotter – Mörk ängel

Författare: Laini Taylor

Översättare: Lena Karlin

Förlag: Bazar (2013)

I går bjöd jag på en smakebit ur Mörk ängel och den läste jag sedan ut under kvällen. Jag har haft den här boken hemma i evigheter (lånat om tre gånger) men det var inte förrän det började närma sig ”tillbakadagen” som jag började läsa den och det mycket tack vare bloggen Bokparadiset som tycker om den här serien. Mörk ängel är första boken i trilogin Önskemånglarens dotter och i fall någon skulle tvivla efter att ha sett både bokomslag och titel, så ja, genren är fantasy.

Jag är inte så mycket för att avslöja för mycket av handlingen i en bok, jag gissar att det till viss del är min lata sida som skymtar fram men mest för att jag själv inte vill veta för mycket om vare sig böcker eller filmer innan jag får ta del av dem själv. Jag är sån att jag kan plocka en bok på enbart omslag och inte läsa baksidestexten (om jag inte ska punga ut med en enorm summa pengar förstås…). Men, men lite handling ändå…

Karou är konststuderande i Prag. Hon tecknar sina block fulla med mystiska monster och hon är ganska mystisk själv också. Det hennes konststuderande vänner inte känner till är att de fantasifulla figurer Karou tecknat i sitt block faktiskt finns och att hon är uppvuxen med några av dem. Hon går ärenden och får önskningar i ersättning. Hon kan t.ex. önska sig att hon kan ett språk och så kan hon det. Mycket praktiskt. Karou vet inte vem (eller vad) hon egentligen är men det får hon reda på av Akiva som första gången de ses nästan dödar henne. (Han är en ängel förresten och givetvis en riktig hunk!) Sedan ses de förstås igen och ljuv kärlek uppstår. Eller inte. Ja, eftersom det kommer två böcker till så slutar första boken inte med att de rider i väg tillsammans i solnedgången…

Och vad tycker då jag om Mörk ängel? Jo, då, det funkar. Jag var inte fast från första sidan ska sägas, men nästan. Jag kommer att läsa fortsättningen och då har ju boken fångat mitt intresse. Jag är nyfiken på vad som kommer att hända och hur världen vi får besöka i nästa bok ser ut. Och vad som kommer att hända mellan Karou och Akiva förstås. Därför är det en fördel att slippa vänta ett år på att nästa bok ska komma ut, alla böcker finns redan redo att läsas! Perfekt!

För den som skulle önska ett betyg på det hela så skulle det nog bli ett medelbetyg med en extra änglavinge. Eller något sånt. Och jag skulle inte rekommendera den här boken till någon som aldrig läst fantasy förut för jag tror att den är för knepig för det. Men vad vet jag.

 

 

Standard

2 thoughts on “Mörk ängel

Kommentera

