Roman

Blåst!

Titel: Blåst!

Författare: Eva-Marie Liffner

Förlag: Natur & Kultur (2016)

Nu har jag läst ut Blåst! som är Eva-Marie Liffners femte roman. Jag har inte läst något av henne tidigare men den här lockade mig till läsning med syskonen Brontë som ett av dragplåstren och Tolkien ett annat.

Att förklara handlingen i Blåst! vet jag inte om jag är rätt person att göra för jag tycker att det är en väldigt knepig bok och jag tror inte att jag hängde med i alla vändningar för att vara ärlig. Boken hoppar mellan flera olika tidsplan och karaktärer och jag märkte snart att det här var en bok som krävde en lugn omgivning, således inte en bok att läsa med barnen vakna utan enbart kvällsläsning och då gällde det att inte vara för trött…

Därför skriver jag av baksidestexten som lyder så här:

FYRA PRÄSTGÅRDSBARN OCH EN HUND springer över en blåsig hed. Det är en underlig plats, där allt du diktar kan bli verklighet. En ljunghed där en blyg flicka kan bli både hertig och sjöfarare.

I en annan tid följer soldaten Shaw den smala vägen mellan liv och död, vilse i ett krig ingen förstår. ”Det stora kriget” kallas det av dem som var med, som om alla andra krig gömts av detta väldiga, en kamp som gör likbål av en hel värld. I samma krig deltar en reslig språklärd, som en gång ska iscensätta det han sett och det han drömmer om i en fantastisk historia om mörka krafter och en mäktig ring.

Fantasi, finurlighet och glömda språks grå nycklar är vad som öppnar portar mellan världar, till svindlande höjder eller dödens underjordiska hamnar.

Visst låter det lockande? Och det var det faktiskt också trots att jag inte alltid hängde med. Jag läste på ändå och det gjorde ingenting att det ibland var svårt, jag fick bara inse att ”ok, nu är jag med den här karaktären ett tag och jasså, hen träffar på hen nu, jaha”. Go with the flow… Ändå känner jag att lite mer redigering och hjälp till läsaren skulle inte ha varit helt fel och tyvärr är det också ganska många korrfel i boken vilket jag stör mig ganska mycket på i den här typen av bok. Ja, jag stör mig på det oavsett vilken bok det är men jag kan vara mer förlåtande i andra genrer.

Jag kan ändå rekommendera boken till den som är nyfiken. Jag tycker att Eva-Marie får ihop boken väldigt bra, och ja,efter halva boken hänger till och med jag med…

Standard

Kommentera

