Roman

Veckans utmaning: Italien

Den här veckan är Kulturkollo i Italien och önskar sig tips med anknytning till Italien. Vad som helst; upplevelser, filmer, böcker m.m. och gärna något tips om Florens men det har tyvärr inte jag.

(Jag har bara varit i Italien en gång. En vecka i Rom och då gjorde vi även en tripp till Pompeji. Har man möjlighet att åka dit tycker jag man ska ta den! Jag läste i ganska nära anknytning, minns inte om det var före eller efter resan, Maja Lundgrens bok Pompeji.)

Men mitt tips blir den italienske författaren Niccolò Ammaniti. Har man inte läst något av honom så tycker jag att man ska göra det. Kan man italienska så finns det fler böcker än de här men jag själv hoppas på fler översättningar. Första boken är den mörkaste av böckerna, följande tre är mer tragikomiska och ja, Festen kan börja är en smått absurd historia men fantastisk. Men man behöver nog vara på rätt humör för att läsa den, min väntade i hyllan i säkert två år innan det blev rätt läge(!). Du och jag är mer en ungdomsbok skulle jag säga och den minns jag som en ganska rar historia.

Jag är inte rädd (Norstedts 2002)

Långt, långt härifrån (Norstedts  2002)

Mellan himmel och jord (Norstedts 2008)

Festen kan börja (Norstedts 2011)

Du och jag (Contempo 2014)

 

 

 

Standard

6 thoughts on “Veckans utmaning: Italien

  1. viktoria535 skriver:

    Mellan Himmel och jord tyckte jag också mycket om! Han är ju generellt ganska mörk men med en tydlig svart humor som genomsyrar allt. Jag minns inte vilken det var men någon av hans böcker fick jag faktiskt sluta läsa för att jag tyckte att den var för otäck. Bra, men ibland tål magen inte allt liksom.

    Gilla

    • Det kanske var första boken, för den är ganska hemsk vill jag minnas. Nu var det länge sedan jag läste böckerna så det börjar kanske bli dags för en omläsning. Har de två senaste färskast i minnet.

      Gilla

Kommentera

