Hett i hyllan, Roman

Hett i hyllan #2

Bokföring enligt Monika skriver i sin blogg,

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den här gången har jag valt en bok av Sebastian Faulks. Jag har faktiskt två av hans böcker stående olästa i hyllan och har haft dem sedan 2001/2002. Den jag har valt heter Fågelsång. På baksidan beskrivs handlingen;

År 1910 möter engelsmannen Stephen Wrayford sitt livs stora kärlek i den nordfranska staden Amiens – en gift kvinna som väcker hans passion.

Men deras vägar skiljs åt och när han återkommer till Normandie är det som soldat i den engelska armén. I fyra år lever han i skyttegravarnas helvete, där den enda ljuspunkten är vänskapen mellan mannarna.

Sextio år senare står hans dotterdotter inför ett vägskäl i livet och bestämmer sig för att söka sig bakåt i historien för att få svar på vem hon själv är. Hon hittar sin morfars dagböcker och fascineras av hans livsöde.

Jag tror att den här boken är bra och jag har tänkt läsa den men än så länge har det inte blivit av. Jag tror att anledningen till att jag inte läst den är för att det är en pocket på 470 sidor med ganska liten text, så den passar inte som ”tunnelbaneläsning” då jag föredrar tunnare böcker med hyfsat stor stil och gärna korta kapitel…

Har du läst boken? Vad tyckte du i så fall?

Standard

10 thoughts on “Hett i hyllan #2

  1. Kan bara hålla med om att det avskräcker med alltför finstilta och tjocka pocketböcker. De allra värsta är den sorten där texten går nästan ända in till bokryggen så det nästan blir svårt att läsa vad som står längst in, spelar ingen roll hur bra boken då är för övrigt, man tröttnar ändå. 😉

    Gilla

Kommentera

