Högläsning, Slukaråldern

Inte lika läskig

Titel: Silverpojken

Författare: Kristina Ohlsson

Förlag: Lilla Piratförlaget (2014)

Det här är Kristina Ohlssons andra bok om Aladdin, Billie och Simona. I den första boken Glasbarnen var det Billie som stod i centrum och gåtan om det spökade i hennes hus. I Silverpojken är det mer fokus på Aladdin. Hans föräldrar har ekonomiska problem, deras restaurang går inte så bra och nu har någon dessutom börjat stjäla mat om nätterna. Om det inte blir bättre snart måste familjen kanske flytta tillbaka till Turkiet och det vill Aladdin inte alls.

 

Aladdin får reda på att en silverskatt som stals för hundra år sedan kan finnas kvar i Åhus och han blir helt fokuserad på att hitta den. Om han hittar den och mattjuven kommer allt att lösa sig. Flera gånger ser han en mystisk pojke som inte lämnar spår i snön efter sig. Är det han som är mattjuven eller vad vill han? Kommer han från flyktingbåten i hamnen eller inte? Och vem är egentligen Silverpojken?

Som i Glasbarnen får det mesta sin förklaring men inte allt. Glasbarnen läste jag högt för Viggo (8 år) men fick läsa större delen för mig själv då han tyckte att den blev för läskig. Silverpojken har jag läst för mig själv redan från början då jag tänkte att den kanske skulle vara lika läskig men det tyckte jag inte att den var. Man behöver inte ha läst första boken för att kunna läsa den här men i första boken presenteras karaktärerna så det är väl ändå att rekommendera att läsa den först.

Silverpojken är inte lika läskig eller spännande som Glasbarnen men jag gillar att Kristina Ohlsson tar upp flyktingproblematik som gör att boken känns väldigt aktuell och det är så härligt med Aladdins reaktion när hans pappa pratar om flyktingarna och att många vill att de ska åka hem till sina länder. ”Men då måste vi ju absolut bo kvar, sa han argt. Tänk om alla som vill dela med sig sticker!”

 

Standard

Kommentera

