Hett i hyllan

Hett i hyllan #3

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Det undrar Bokföring enligt Monika och den här veckan plockar jag fram boken Jonathan Strange & Mr Norrell som stått i hyllan en sisådär 10 år nu. Oj, vad tiden går(!).

Baksidestexten lyder:

Året är 1806. England är förlamat av det långa kriget mot Napoleon och engelsmännen tror inte längre på magiska besvärjelser. Då uppenbarar sig enstöringen Mr Norrell i London. Han väcker en vacker kvinna från de döda och skapar en spöklik flotta av krigsskepp som skrämmer livet ur fransmännen. Nyheten om magins återkomst till England sprider sig. Mr Norrell tar sig då an en ung elev, den begåvade novisen Jonathan Strange. Men deras kompanjonskap förvandlas snart till rivalitet. Stranges obetänksamma strävan att återuppväcka gammal magi hotar att förgöra inte bara vänskapen med Mr Norrell, utan också allt som han håller kärt.

Pocket 772 sidor, liten text. Jag undrar så varför jag inte har läst den…

Standard

6 thoughts on “Hett i hyllan #3

Kommentera

