Mord och sånt där spännande, Noveller

Mistlar och mord – fyra julmysterier

Titel: Mistlar och mord – fyra julmysterier

Författare: P.D. James

Översättare: Ulla Danielsson

Förlag: Wahlström & Widstrand (2016)

Jag hade inte läst något av P. D. James på säkert femton år. Trodde jag, innan jag kom på att jag faktiskt läste När döden kom till Pemberly för inte så länge sedan, 2012 närmare bestämt. Men innan dess var det länge sedan.

Anledningen till att jag lånade den här boken på biblioteket var att den såg ”julig” ut och lite härliga mordmysterier med julkänsla var precis vad jag kände för att läsa. Dessutom passade det mig bra då jag tänkt att en novell om dagen fram till jul är ungefär vad jag hinner med att läsa. Så med början i söndags tog boken slut med sista berättelsen i går.

Mordmysterierna som är med i boken är

  • Julens tolv ledtrådar (1996) – Var det självmord eller mördades godsägaren? Dalgliesh hamnar av en slump mitt i fallet och löser det förstås.
  • Mistelmorden (1995) – P.D. James fick ofta frågan om hon varit inblandad i en verklig mordutredning och här får vi kanske svaret…
  • Ett mycket vanligt mord (1969) – En fönstertittare med makt att vittna till fördel för en man som står anklagad för mord. Hur står det till med samvetet?
  • Boxdalearvet (1969) – Är det rätt av Dalgliesh gudfar, tillika domkyrkoprästen att ta emot ”faster” Allies testamenterade pengar; var hon skyldig eller oskyldig till mordet på farfadern för 50 år sedan som hon frikändes från? Dalgliesh löser knuten.

Som synes var den första och sista berättelsen med P. D. James mest kända karaktär Adam Dalgliesh som huvudperson och den som löser ”fallen”. Jag har läst om honom tidigare någon gång men kan inte påstå att det är en deckarkaraktär jag särskilt lagt på minnet.

Första och andra mysteriet utspelas under juletid men så mycket jul var det inte i de andra två berättelserna och det var väl kanske lite snopet men å andra sidan var det mysteriet Ett mycket vanligt mord som jag tyckte bäst om och sämst var faktiskt den första trots jul och allt.

  • Om man vill bli överöst med jul och vinter så blir man lite besviken men det finns ju lite snö och lite jul i alla fall så kanske blir man halvnöjd.
  • Om man vill kunna gissa hur det ska gå så blir man ganska nöjd.
  • Om man vill läsa en lagom lång text i mysfåtöljen om kvällen med en kopp kaffe och en chokladbit till så blir man nöjd.

Kort sagt, fyra berättelser, lite förutsägbara och lite oförutsägbara också. En berättelse åt gången rekommenderas för annars blir det lite kaka på kaka. Gillar du Agatha Christie gillar du nog det här också eller om du är ett fan av Dalgliesh förstås.

 

Standard

Kommentera

