En smakebit på söndag, Fantasy

En smakebit på söndag

Den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten tycker att vi ska dela med av oss vad vi läser men utan att spojla handlingen.

Jag läser just nu Laini Taylors Önskemånglarens dotter – Blod & Stjärnstoft som är andra boken i trilogin. Jag har snart läst ut boken men jag har valt några rader från sid. 26-27.

”På bron försvarade du en flicka”, sa han med sitt vanliga släpiga, obekymrade tonfall. Han ryckte på axlarna. ”Vill du veta en sak? Det känns som en lättnad att äntligen förstå vad som hände dig.” Det han syftade på var den gången för arton år sedan, när Akiva försvunnit och återvänt som en förändrad man. ”Vi brukade diskutera det.” Han gjorde en gest åt Liraz håll. Hon stod och sorterade vapnen i vapenstället, utan att varesig låtsas om Akiva och Hazael eller låtsas som om de inte var där. ” Vi undrade, men vi slutade undra för länge sen. Det var bara sån du var nu och jag kan inte påstå att jag gillade dig mer på det viset, men du är min bror. Eller hur, Lir?”

Har man inte läst första boken i trilogin ska man inte sätta igång med den här boken för då skulle man nog inte fatta hälften. Men har man läst första, vill man nog som jag gärna läsa hela trilogin! Om man gillar fantasy alltså.

Standard

19 thoughts on “En smakebit på söndag

    • Du vill ha någon form av verklighet med? Och/eller riktiga människor i hyfsad nutid? En del av handlingen utspelar sig i ”vår värld”(mestadels Prag i första boken) men sen finns det andra riken som befolkas av bl.a. änglar…

      Gilla

Kommentera

