Hett i hyllan, Roman

Hett i hyllan #4

Bokföring enligt Monika skriver:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Förra veckan hann jag inte vara med men i dag så! Den här gången har jag valt Midnattsbarnen av Salman Rushdie. Jag läste Satansverserna för en evighet sedan och tyckte vad jag kan minnas att den var helt okej. Fick tips av någon, minns ej längre vem, att Midnattsbarnen var Rushdies bästa bok så den köpte jag förstås och såg med nyfikenhet fram mot att läsa den.

Men.

Snart 10 år senare är den fortfarande oläst. Och jag anar ett mönster. 770 sidor. Jag ska helt enkelt inte köpa tjocka pocketböcker.

För er som inte läst Rushdies moderna klassiker; så här beskrivs handlingen på baksidan:

Indien blir självständigt i augusti 1947. Den natten föds de 1001 midnattsbarnen. De är länkade vid historien, de fångar landets öde. De har också magiska gåvor. Saleem Sinai, född i tolvslagets dovt darrande sekund, kan avläsa alla tankar, från makthavarna till tiggarna i slummen. Med sin stora känsliga näsa har han ett olycksbådande väderkorn för människors nycker och samhällets strömkantringar. Kring denne bisarre hjälte växer en myllrande rik och sagoskimrande skröna fram, ett epos om Indiens våldsamma historia i en tid av svek, förtryck och förlorade illusioner.

 

 

Standard

6 thoughts on “Hett i hyllan #4

  1. Midnattsbarnen har jag funderat på att läsa, jag gillade Satansverserna, men det är ju det där med tjockleken alltså. Tegelstenar gillar jag generellt, men då måste det vara väldigt bra böcker.

    Gilla

Kommentera

