Okategoriserade

Viggos topp 3 för nybörjarläsare

Jag tycker att det är ett så bra initiativ av Akademibokhandeln med Läsborgarmärket. Det fungerar som en bra morot för min son och får honom att vilja läsa. Han läser böckerna högt för mig vid olika tillfällen, ibland vid läggdags får han läsa lite för mig innan jag läser för honom. Det är roligt att följa hans läsutveckling och orden jag älskar att höra ”jag vill läsa mera!” när han tycker att en bok är spännande. Även om han tycker att en bok är spännande är det nog en bit kvar innan han plockar upp en bok och sätter sig och läser själv. Att han får läsa högt för mig tycker han nog är lite småtrevligt, det blir som en mysig stund som vi delar tillsammans precis som när jag läser för honom.

Serien Riddarskolan av Magnus Ljunggren (text) och Mats Vänehem (bild) är lättlästa böcker som passar barn som precis lärt sig att läsa. Eftersom Viggo gillar riddare blev det ett enkelt val att börja med dem. Han har inte läst dem i ordning men det behöver man inte göra. I böckerna får vi följa Egon, Fiona och Urban och deras äventyr med jättar, drakar, spöken och ja, allt möjligt som händer i borgen och riddarskolan. Viggo tycker att böckerna är både spännande och roliga, en bra kombination helt enkelt!

Hittills har Viggo läst 9 böcker (läst en till sedan kortet togs alltså!) så han har en bok kvar innan han får hämta nästa läsborgarmärke.

Vigos topp 3 i Riddarskolan

  1. Hemska Harald
  2. Vilse i mörka skogen
  3. Världens bästa riddare

 

 

Standard

Kommentera

