Tematrio

Tematrio – Julberättelser

Lyrans Noblesser uppmanar oss att i veckans tematrio Berätta om tre bra böcker/berättelser som handlar om julen!

Många favoriter var redan valda av er andra så då fick jag fundera lite längre på mina tre. Till slut blev det följande tre, rätt så olika julskildringar som det var ett bra tag sedan jag läste.

Unga kvinnor av Louisa May Alcott  ”-Det blir ingen riktig jul utan julklappar, muttrade Jo, som låg på mattan.” så inleds Alcotts klassiker som är rätt så charmigt fånig. Sedan är det förstås inte jul i hela boken men det behöver jag kanske inte tillägga!

De dödas julotta finns säkert med i flera samlingar, här i Nya Spöktimmen – en spökhistoria om Karna som kommer till fel julotta när hon råkar komma för tidigt till kyrkan…

Mormor gråter – ett julspel av Jonas Gardell citat från inledningen, scen 1 i vardagsrummet:

Pappan – Såja, det blev ju inte så tokigt!

Pubertetssonen – Den är sned.

Pappan – Inte då. Granar ser ut sådär.

Pubertetssonen – Den är ändå sned.

Mamman – Såså, bråka inte nu.

Fia – Jag vill hänga glittret.

Yngve – Nä, jag ska hänga glittret!

Fia – Mamma, säg åt Yngve!

Oj, det var riktigt länge sedan jag läste den här så den kommer jag att läsa när jag skrivit klart inlägget tror jag! Egentligen ska man vara flera när man läser så att man kan läsa i roller. Faktiskt mycket roligt!

 

Standard

14 thoughts on “Tematrio – Julberättelser

Kommentera

