Högläsning, Slukaråldern

Stenänglar

Titel: Stenänglar

Författare: Kristina Ohlsson

Förlag: Lilla Piratförlaget (2015)

Simona kände hjärtat slå dubbla slag när hon såg vad som hänt. Någon hade flyttat på statyerna. De stod inte längre med ryggarna mot varandra. Istället stod både barnen och mannen vända mot havet. Nästan som om de väntade på att någon skulle komma med båt. (citat från sida 10)

Jag kände att jag hade för många biblioteksböcker hemma så för att göra det enkelt för mig började jag läsa Stenänglar för att snabbt minska på högen. Barnböcker går ju så härligt fort att läsa!

Stenänglar är Kristina Ohlssons tredje bok där vi får träffa Billie, Aladdin och Simona. I den här boken är det Simona som är huvudpersonen. Hon hälsar på mormor i Åhus och där händer det konstiga saker. Statyerna i trädgården ändrar plats och det hörs knarrande steg från Suckarnas rum. Mormor är tröttare än vanligt och bryr sig inte så mycket om vad som händer. En gammal kassettbandspelare verkar inte fungera som den ska. Vad är det egentligen för röster som hörs på kassettbanden? Simona, Billie och Aladdin löser mysteriet förstås.

Jag började läsa Glasbarnen, första boken av tre, för Viggo men den var för läskig för att han skulle vilja höra hela. Jag tror att han hade tyckt att Stenänglar var lika läskig så han får vänta med den också ett tag till. Det mesta får sin naturliga förklaring men precis som i de två tidigare böckerna inte allt. Jag tycker att Kristina Ohlsson är duktig, både på att få till en spännande historia men också på att skildra Simonas oro för sin mormor och hur Billie påverkas av att återigen ha någon i sin närhet som blir sjuk. En perfekt bok för slukaråldern skulle jag säga och när Viggo blir äldre ska jag uppmuntra honom till att läsa alla böcker om Billie, Aladdin och Simona. Glasbarnen, Silverpojken och Stenänglar. Kanske kommer det fler, det vet jag inte.

Själv blir jag nyfiken på att läsa mer av Kristina Ohlsson. Har faktiskt inte läst någon av hennes deckare/spänningsromaner så det vore intressant att se hur hon skriver för vuxna. Men det blir någon gång i framtiden det!

 

 

 

Standard

Kommentera

