Hett i hyllan, Roman

Hett i hyllan #5

Torsdag igen och dags att leta fram en till hyllvärmare eller annan het bok! Som Bokföring enligt Monika skriver:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? 

Min bok den här veckan behöver ingen närmare presentation. Det är nämligen Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Jag köpte den på en bokrea för en sisådär 15 år sedan, i ett bokpaket tillsammans med Idioten och Bröderna Karamazov. Kunde lika gärna ha valt någon av dem för de är hyllvärmare alla tre. Jag började på Idioten men kom inte längre än en sjättedel. Men någon gång ska jag läsa har jag tänkt. Bara inte just nu…

Standard

8 thoughts on “Hett i hyllan #5

  1. Jag läste den i gymnasiet, som ett ”arbete” och jag tyckte bara den var konstig. Ändå är det nog den bok jag tänker mest på och jag har planer på att läsa om den, kanske är gymnasieåldern ingen passande ålder för den 🙂

    Gilla

  2. Jag läste frivilligt både Idioten & Brott och straff i högstadiet (OMG så kvasi, jag vet!) men jag har för mig att jag gillade dem. Sen var det säkert massor av saker jag inte förstod men det är en annan femma.

    Gilla

    • Jag tror att det blir bäst när man får välja själv! I högstadiet hade jag inte klarat av att läsa dessa tegelstenar även om jag alltid gillat att läsa! De kommer nog få stå i hyllan olästa ett bra tag till gissar jag även om jag nu tror att jag kanske skulle uppskatta dem…

      Liked by 1 person

Kommentera

