Klassiker, Pristagare

The Fifth Day of Christmas

Vi har kommit fram till Ugglan & Bokens femte dag i versknåpandet.

”On the fifth day of Christmas, my true love sent to me Five golden rings, (Four calling birds, Three French hens, Two turtle doves, And a partridge in a pear tree)”

Temat för The Fifth Day of Christmas blir därför guld eller något gyllene eller ringar (eller något annat smycke).

Den här dagen blir det en kär gammal bekant nämligen Selma Lagerlöfs Löwensköldska ringen. Jag tror inte att jag själv kan få för mycket av Lagerlöf och då har jag ändå en hel del kvar att läsa tror jag. Löwensköldska ringen är första delen i en trilogi och hela trilogin heter också Löwensköldska ringen. Den andra två delarna är Charlotte Löwensköld och Anna Svärd. Om en ring som skulle ha blivit begravd med sin ägare men det tyckte vissa personer var dumt så de bestämde sig för att sno den, öppnade kistan och ja… En förbannelse, en ”spökhistoria”…

Första meningen:

Nog vet jag, att det förr i världen fanns gott om folk, som inte visste vad rädsla vill säga.

Standard

8 thoughts on “The Fifth Day of Christmas

Kommentera

