Boktolva

Boktolva 2017

Efter en hel del funderande har jag bestämt mig för att köra en boktolva i år. Utmaningen skapades från början av Enligt O och går ut på att man ska läsa 12 nya författare utifrån en på förhand skapad lista. Eftersom jag har tänkt att jag ska bli bättre på att läsa böcker ur min egen bokhylla och inte ständigt låna och prioritera biblioteksböcker före mina egna så tror jag att den här utmaningen kan vara nyttig för mig. Så ur min egen bokhylla har jag valt ut dessa tolv författare och böcker:

  1. Anna Ahlund, Du, bara (läst januari)
  2. Fredrik Backman, i hyllan står både Britt-Marie var här och Min mormor…
  3. Emma Cline, Flickorna
  4. Jonathan Safran Foer, i hyllan har jag både Allt är upplyst och Extremt högt…
  5. D.H. Lawrence, Lady Chatterleys älskare, en riktig hyllvärmare…
  6. Camilla Läckberg, Isprinsessan (läst januari)
  7. Michail Bulgakov, Mästaren & Margarita, har stått några år…
  8. Vilhelm Moberg, Utvandrarna (gärna hela serien)
  9. Irène Némirovsky även här har jag några titlar att välja på!
  10. Jean-Paul Sartre Äcklet
  11. Helen Oyeyemi Ikarosflickan
  12. Helena von Zweigbergk har jag också några att välja bland!

Jag tycker att det här är en helt okej lista och tror och hoppas att jag kommer klara av att läsa dessa författare 2017. Några blir nog betydligt lättare än andra att beta av då jag medvetet har valt några böcker jag längtar efter att få läsa. Den bok jag tror blir svårast för mig att ta mig an är nog Äcklet. Titeln är inte direkt lockande.

Men i alla fall, min boktolva, hälften kvinnor och hälften män, klassiker och nyheter. Vad tycker ni om min boktolva? Vad har ni läst? Längtar efter att läsa? Varnar mig för?! Avråder å det starkaste?!

Standard

4 thoughts on “Boktolva 2017

  1. Jag tokälskade Utvandrarna när jag läste om den (och serien) för nåt/några år sedan. Annars hade jag läst den en si så där 25 år tidigare i högstadiet och jag minns inte alls vad jag tyckte. Mästaren och Margarita har min sambo försökt få mig att läsa i flera år. Vi såg den t.o.m. på Dramaten för några år sen men jag minns inte så mkt av den heller. Ett stående tema för mig är att inte minnas saker… ☺

    Gilla

Kommentera

