Bilderböcker

Jag är inte matros jag är idiot

Nu är Augustpriset redan utdelat för ett bra tag sedan men jag ville läsa åtminstone alla nominerade i barn/ungdomsklassen och det har jag snart gjort också.

Bilderboken Djur som ingen sett utom vi läste jag en kväll för Lilly 4 år. Hon tyckte att den var bra men för lång. Vi tyckte båda mycket om bilderna i boken och jag kan konstatera att det kanske inte är en bok att läsa från pärm till pärm utan mer en bok att kika på bilderna och läsa valda bitar ur.

Oj, en polis har jag läst för Lilly och för Lilly och Viggo tillsammans. Viggo 8 år, tyckte inte att boken var särskilt bra men han tyckte bokens titel var ”perfekt”. Första gången jag läste boken för bara Lilly kunde jag inte låta bli att börja gapskratta när jag kom till meningen ”Jag är inte matros jag är idiot, ropar jag.” Och andra gången jag läste boken för Lilly skrattade hon när jag läste det. Vet inte om hon egentligen tyckte att det var så roligt men eftersom jag skrattat åt det så… Hon tyckte i alla fall att boken var bra.

Förutom att jag kommer att minnas den meningen väldigt länge och säkert använda vid valda tillfällen måste jag ändå säga att jag tyckte bästa bilderboken var Idag vet jag inte vem jag är av Ida Sundin Asp, av de nominerade bilderböckerna till årets Augustpris alltså. Den tyckte jag var väldigt fin och den tyckte Lilly också mycket om.

Standard

Kommentera

