Okategoriserade

The Tenth Day of Christmas

Redan dag tio i Ugglan & Bokens temaknåp med The Twelve Days of Christmas!

”On the tenth day of Christmas,
my true love sent to me
Ten lords a-leaping,
(Nine ladies dancing,
Eight maids a-milking,
Seven swans a-swimming,
Six geese a-laying,
Five golden rings,
Four calling birds,
Three French hens,
Two turtle doves,
And a partridge in a pear tree”)

Temat för The Tenth Day of Christmas blir därför herremän/män och att hoppa.

Den bok jag först kommer att tänka på är The Great Gatsby/Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald från 1925. Jag läste den första gången för två år sedan tror jag och tyvärr var det ett bibliotekslån så jag har inte boken hemma. Möjligtvis är det något jag ska åtgärda för det var en bok jag tyckte mycket om och kan tänka mig att läsa igen.

Men en annan bok med en man i huvudrollen är en annan klassiker, nämligen Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde. Den var det ett bra tag sedan jag läste men jag såg en teateruppsättning för inte så länge sedan och då dök tanken upp på att jag kanske skulle ta och läsa om boken. Vi får väl se.

Sedan hittade jag en bok i hyllan som jag inte har läst men som jag nu faktiskt funderar på att påbörja. Det blev på temat hoppning, Över alla hinder – En civilisationshistoria, nio texter av Anne Hedén, Ulrika Milles och Moa Matthis. Från baksidan den lockande texten; ”en lustfylld essäsamling om drömmen och verkligheten i hästlandet – flickornas och kvinnornas egen värld.” 

Standard

10 thoughts on “The Tenth Day of Christmas

Kommentera

