Okategoriserade

The Eleventh Day of Christmas

Nu har vi kommit till dag elva i Ugglan & bokens temaknåp.

Temat för The Eleventh Day of Christmas är flöjter eller något slags spel eller att spela (vad som helst).

”On the eleventh day of Christmas, my true love sent to me Eleven pipers piping”…

Det första jag kommer att tänka på är Råttfångaren i Hameln men den har det redan skrivits om så då fick jag tänka vidare. När jag tänker på andra flöjtspelare i litteraturen så tänker jag på Puck, eller Robin Goodfellow. Han finns ju med lite varstans men kanske mest känd från Shakespeares A Midsummer Night´s Dream. Men hur mycket han egentligen spelar på sin flöjt har jag egentligen ingen koll på, men när jag ser honom framför mig så har han i alla fall sin flöjt.

Men så kom jag att tänka på att jag kunde ju välja att spela vad som helst! Och då blev valet enkelt. Luke Rhineharts Tärningsspelaren eller The Dice Man. Jag råkar ju till och med ha boken på både svenska och engelska. Hur livet kan bli om man låter tärningar styra ens livsval i allt från stort till smått. Nu var det flera år sedan jag läste boken men jag minns att jag både fascinerades och förfasades. Luke Rhinehart är förresten en pseudonym och boken kom ut första gången 1971.

 

 

Standard

11 thoughts on “The Eleventh Day of Christmas

Kommentera

