Okategoriserade

En stilla undran

Nu har Viggo läst ut Den magiska kulan av Mats Wänblad. Det är en läsebok som de påbörjade i skolan i slutet av vårterminen i ettan. De sista kapitlen fick Viggo i läxa över jullovet. Den magiska kulan finns i olika svårighetsgrad så att hela klassen kan läsa samma bok men ändå olika beroende av var de är i läsutvecklingen. Viggo har läst mittennivån, B-boken, inte enklaste boken och inte den svåraste.

Nu gissar jag bara men jag tror att fröken i skolan kommer få andra svar från Viggo om hon undrar vad han tycker om boken och varför. När jag frågade honom så sa han att den inte var så bra. ”För det är inga riddare i den.” Han läser gärna böckerna om Riddarskolan men jag tror inte att det var bristen på riddare som gjorde att han inte föll pladask för boken. Och som sagt, jag tror inte att fröken kommer att få det svaret om hon ställer frågan.

Läromedlet bygger på vetenskaplig grund, har tydlig progression och ger stora möjligheter till individualisering står det på baksidan och det har jag inte några invändningar mot, det stämmer säkert. Men jag har reagerat på några saker i boken och det skulle vara intressant att höra någon lärares eller någon annan med pedagogiska kunskaper,  svar på min fundering.

Några saker som förekommer i den här boken är vokalbyten. Det är inte vid många tillfällen, tror att dessa är alla.”Imsi vimsi spindil, klittri ippfir trin.” ”Ristin ir slit” ”Bå bå våtå låmm”.

En annan knepig mening var ”Inke gom korna, sa mamma.” (Hon höll på att borsta tänderna.)

Jag förstår inte varför man har med sånt här i en bok för ovana läsare. Är det meningen att det ska vara roligt? Det är det inte, enligt mig då. Eller har det ett pedagogiskt syfte och i så fall, vad? När det är en nybörjarläsare, som ljudar många ord, blir det väldigt frustrerande att ljuda/läsa ord som inte blir någonting vettigt. Viggo försökte till exempel rätta sig själv och stönade, suckade, var allmänt frustrerad och sa att han inte kunde och inte fattade något. Inte någon läsglädje precis.

Så, vilken tur att det finns massor av andra böcker för honom att upptäcka. Och att Riddarskolan finns! I kväll har han läst ut En egen drake. ”Mycket bättre än Den magiska kulan.” ”För att den handlar om riddare!”

 

Standard

Kommentera

