Fantasy

Gudar & Monster

Titel: Gudar & Monster (Önskemånglarens dotter 3)

Författare: Laini Taylor

Översättare: Lena Karlin

Förlag: Bazar (2015)

Det är konstigt det här med tjocka böcker. Jag föredrar tunna böcker framför tjocka och drar mig för att påbörja tegelstenar. Det tar sådan tid att läsa (tänk vad många tunna böcker jag kan läsa i stället!) och sedan är de otympliga förstås. Men jag känner inte alls samma motstånd när det är fantasy, dystopier eller härlig romance, då får det gärna vara tjocka böcker bara jag har tiden att läsa också! (Egentligen är det lite lustigt, jag hade inte läst fantasy på flera år men när jag började för några få år sedan har jag återupptäckt genren kan man säga.)

Gudar & Monster fick följa med upp till fjällen men jag hann inte läsa klart den där trots att jag inte stod på några skidor. Men, skola och förskola börjar inte förrän i morgon så dagen har ägnats åt läsning. (Ja, tyvärr inte enbart, det har varit en massa tvättande (både barn och från tvättkorgen) och undanplockande av jul och annat tråk, men ni förstår vad jag menar.)

Gudar & Monster är den tredje boken i trilogin om Önskemånglarens dotter och en härlig tegelsten på nästan 600 sidor. Jag skulle avråda alla från att börja läsa den här boken om man inte har läst de två första böckerna. Tror att man skulle finna det en aning svårbegripligt.

Mycket kortfattat, lite handling då. I den här boken har en änglaarmé, ledd av Akivas farbror, kommit till människornas värld, ja, vår värld alltså. De säger att de behöver vapen att möta odjuren som är på väg, för att skydda människorna förstås. I själva verket är det bara en list för att komma över vapen att ta med sig till sin värld och besegra fienden där. Att änglar kommit till jorden är förstås inget som går någon förbi. Medan världens makthavare diskuterar vad de ska göra, om de ska tillmötesgå änglarnas önskemål, ingår Karou och Akiva en allians med sina respektive arméer för att stoppa sin gemensamma fiende för att sedan stå inför en ny…

För min del måste jag säga att serien bara har växt, alltså i bemärkelsen att den bara blir bättre och bättre. Och nu är den slut. Slutet gott allting gott. Ahh!

Inga djupa analyser här inte om varför jag gillar boken! Varför gillar man en bra historia liksom?

 

Standard

Kommentera

