Roman

Komedi i moll

Titel: Komedi i moll

Författare: Hans Keilson

Översättare: Henrik B. Nilsson (från tyska)

Förlag: Nilsson förlag (2016)

Efter regn kommer solsken och efter en tegelsten kommer en tunnis. Komedi i moll med sina 155 sidor passade utmärkt att läsa efter en stor fantasydos.

Handlingen går att sammanfatta med få meningar. Holland under den tyska ockupationen. Wim och Marie håller Nico, en judisk man gömd i hemmet. Men Nico blir sjuk och dör. Vad ska de göra nu?

Det är en lågmäld historia. Paret Wim och Marie är så vanliga och Nico är så vanlig. Keilson formulerar både Nicos och parets tankar och vardag så säkert och jag får en så tydlig bild framför mig av hur de är som personer, hur huset och omgivningarna, eller nja, parken med bänken då, ser ut och jag skulle hemskt gärna se en filmatisering. Som ni förstår är jag mycket positiv till denna lilla bok. Jag tycker den är otroligt charmig på sitt lite återhållsamma sätt.

Jag tycker historien bakom Komedi i moll är smått fantastisk också. Boken publicerades första gången i Holland 1947 och upptäcktes av en slump i ett antikvariat av en amerikansk översättare 2007. Han upptäckte att författaren fortfarande levde och boken översattes i USA med mycket positiva reaktioner 2010.

Hans Keilson föddes i Tyskland 1909. Han var jude och 1936 flydde han till Holland.  Det är lätt att förstå var inspirationen kom ifrån till Komedi i moll, under kriget var det nämligen ett par som höll honom gömd. Hans Keilson dog 2011, 101 år gammal. Det är så roligt att veta att han fick uppleva ”återupptäckten” eller vad man nu ska kalla det, av hans böcker.

Inte bara innehållet är toppen. Omslagsbilden och det häftade formatet/danskt band tilltalar mig mycket. En tunn liten pärla som jag hoppas att många läser och gillar!

Standard

Kommentera

