Hett i hyllan, Roman

Hett i hyllan #7

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? 

Det är Bokföring enligt Monika som ställer frågan.

Min första heta hyllvärmare för i år är Dom där av Joyce Carol Oates. Jag vet inte varför den har stått oläst i min bokhylla i så många år och det är verkligen många år. Jag tror att jag köpte den 1998 eller 1999. Den har klarat sig kvar i alla dessa år (jag rensar ganska ofta ut böcker för att få plats för nya) för att jag gillar Oates och vill läsa den. Någon gång. Bara inte just nu.

En del av baksidestexten:

Denna storslagna roman beskriver inträngande tre kantstötta individer – Loretta Wendall, hennes dotter Maureen och hennes son Jules – sammanbundna av ett frätande hat och en stum kärlek. Från det sena trettiotalets ekonomiska depression och fram till raskravallernas heta sommar 1967 skildras deras gripande öden med en amerikansk storstad som laddad bakgrund. Sin inre oro försöker de tysta genom upprorisk utlevelse, men förblir främlingar för sig själva och varandra. Vilka är de innersta drivkrafterna bakom deras storstilade drömmar och destruktiva handlingar? Vart leder deras fåfänga längtan?

Ja, alltså, när jag väl läser den här boken så tror jag att jag kommer att gilla den. Och jag vet egentligen varför jag inte har läst den. 500 sidor pocket med liten text är inte någon favorit. Nej, om jag inte läser den här boken i år (eller åtminstone gör ett försök) så är det nog dags att inse att jag aldrig kommer att göra det.

Standard

10 thoughts on “Hett i hyllan #7

Kommentera

