In English please, Memoarer/biografier

Om en bok jag glömde bort

Titel: Dress Your Family in Corduroy and Denim

Författare: David Sedaris

Förlag: Back Bay Books (2004)

För många år sedan var det en kompis som tyckte att jag skulle ta och läsa något av David Sedaris eftersom han var så bra. Det är ju inte dumt att få tips så jag köpte mig Dress Your Family in Corduroy and Denim. Året var nog 2008. Sedan gick åren och boken stod där i hyllan och bidade sin tid till den dagen då jag behövde ha en bok som kunde passa att läsa på t-banan. Jag plockade ut boken och tänkte; ja, den här tar jag! Passar utmärkt med korta kapitel och inte är det hopplös liten text heller! Så boken blev mitt resesällskap. Året var kanske 2015? Jag läste bara boken när jag åkte t-banan och jag åker inte så ofta så det är väl en del av förklaringen till att jag glömde bort boken för när jag började använda en annan handväska låg boken kvar i den gamla.

I höstas(?) hittade jag boken igen när jag gjorde en sån där härlig garderobsrensning. Ja, just det, den boken, den var ju trevlig, den måste jag ju ta och läsa, tänkte jag och ställde in boken i hyllan igen. Och där stod den och nu kom tiden då jag kände att jag ville läsa den igen. Den här gången slapp den bli reselektyr utan fick njuta privilegiet att bli läst hemma i läsfåtöljen. Jag hade inte många kapitel kvar i boken och jag måste säga att det var verkligen mycket trevligt och småroligt att återknyta bekantskapen med Sedaris.

Dress Your Family in Corduroy and Denim består av en samling anekdoter kan man säga. David Sedaris berättar om händelser och sina egna (och i vissa fall andras) tillkortakommanden på ett mycket charmigt och underhållande sätt. Det märks att han även är komiker för det är humoristiskt även om det ibland även anas lite mörker. Jag kommer med stor sannolikhet att läsa mer av David Sedaris.

Standard

Kommentera

