Boktolva, Ungdomsbok

Den var så bra som alla sagt

Titel: Du, bara

Författare: Anna Ahlund

Förlag: Rabén & Sjögren (2016)

Jag valde att ha med Du, bara av Anna Ahlund i min boktolva för att ha några titlar med som jag verkligen vill läsa. Det är inte någon bok jag har ägt länge, köpte den på Stadsmissionen någon vecka före jul. Jag köpte den för att så många bokbloggar verkligen har hyllat den och som bonus var den signerad också.

Nu har väldigt många redan läst den här boken (eller om boken) men lite om handlingen måste jag skriva om ändå men för den som inte har läst boken vill jag inte avslöja för mycket även om det kanske inte är någon hjärngympa att räkna ut vad som kommer att hända.

John (16 år) och hans storasyster Caroline (18 år) är ensamma över sommaren. Caroline blir intresserad av Frank (18 år) som arbetar i en pappershandel mitt emot hennes jobb och bjuder hem honom. John blir också intresserad av Frank. Frank verkar bli intresserad av John också. Eller? Caroline brukar få den hon vill ha. Alla ser John och hans bästa vän Elli som ett par. Hon finns där för honom men finns han där för henne?

Och vad tyckte jag då? Jo, det är en mycket bra ungdomsbok. En bok som kan läsas med stor behållning även av vuxna. Jag har inget särskilt att anmärka på, någon småsak kanske, utan tycker att det är en mycket fin skildring av både kärlek och vänskap och att den känns trovärdig.

Jag tror att det här är en bok som kommer att hitta nya läsare år efter år och att de nya läsarna inte blir besvikna. Kanske är det en bok att läsa i skolan? Det skulle i alla fall vara intressant att höra en grupp ungdomar ha en seriös diskussion om boken.

 

Standard

Kommentera

