Bilderböcker, Memoarer/biografier, Roman, Tematrio

Tematrio – Saker som är mjuka

Lyrans Noblesser är tillbaka med sin inspirerande tematrio. Berätta om texter som har någon mjuk sak i titeln! uppmanar hon oss till den här veckan. Jag konstaterade snabbt att mina böcker inte innehåller så många saker som är mjuka men däremot ganska många djur som är det. Men det blev inte en tematrio med mjuka djur.

  • Olivias nya klänning av Gunilla Hansson & Cecilia Torudd – En charmig bok med härliga bilder. Inledningen låter så här:

Olivias ben har blivit så långa. Hennes klänningar är både korta och trånga. Olivias mage står ut som en kula, och alla Olivias kläder är fula.

  • Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist – Jag tänker mig då en mjuk sandstrand och inte en med vassa stenar…

John Ajvide Lindqvist är en av mina favoritförfattare och ses som Sveriges skräckförfattare nummer ett. I Himmelstrand hamnar tio personer med sina husvagnar mitt i ingenstans och utan kontakt med någon omvärld. En blå himmel, ett stort fält och på radion spelas Himmelstrand. Boken börjar med raderna:

På bristen känner man en människa. 

Vi kan bilda oss uppfattningar om personer genom att notera deras talanger och egenskaper, bra eller dåliga. Allt det där som syns på ytan. Men vill vi verkligen förstå vilka de är så måste vi kliva in i mörkret och bekanta oss med deras brist.

  • Dress Your Family in Corduroy and Denim av David Sedaris – En bok som jag precis har läst ut. David Sedaris skriver om sig själv med en stor portion humor. Varje kapitel är en anekdot ur hans liv kan man säga. Inledningen av sista kapitlet:

I WAS ON THE FRONT PORCH, drowning a mouse in a bucket when this van pulled up, which was strange. On an average day a total of fifteen cars might pass the house, but no one ever stops, not unless they live here. And this was late, three o’clock in the morning.

 

Standard

18 thoughts on “Tematrio – Saker som är mjuka

  1. Jag har läst mycket av Ajvide men av någon märklig anledning inte denna och följande delar….. Förstår inte riktigt varför. Får skriva ned den på vill läsa listan ( den som aldrig verkar ta slut!)

    Gilla

Kommentera

