Essäer, fakta och sånt där svårkategoriserat

Det är intressant med essäer

Titel: Över alla hinder – En civilisationshistoria

Författare: Anne Hedén, Moa Matthis, Ulrika Milles

Förlag: Albert Bonniers Förlag (2000)

Det här är en av mina hyllvärmare. Den har stått oläst och bortglömd i bokhyllan sedan 2000 då jag köpte den. Och oj vad jag känner mig gammal när jag tänker på hur länge sedan det är.

Över alla hinder – En civilisationshistoria är en tunn liten bok med nio essäer med hästvärlden som gemensamt ämne, från baksidan; ”om drömmen och verkligheten i hästlandet – flickornas och kvinnornas egen värld”.

Jag var aldrig en hästtjej i den bemärkelsen att jag alltid hängde i stallet. Jag minns att jag innan jag började rida gick en hästskötarkurs (eller liknande) i stallet men när fritids skulle börja julpyssla drog det mer än hästarna. Men sedan började jag i alla fall rida och red ganska länge. Efter studenten praktiserade jag i ett galoppstall och jag har varit medryttare. Nu har det väl gått en sisådär femton år sedan jag red, tror jag.

Den här essäsamlingen var intressant. En del essäer var såklart bättre och mer lockande läsning än andra. Ibland märkte jag att jag svävade iväg i andra tankar när jag läste. Ibland med anknytning till det jag läste, egna reflektioner och jämförelser och ibland på helt andra saker när jag läste något som jag tyckte var mindre intressant. Ungefär som när man läste texter i skolan…

En av de essäer jag tyckte bäst om var Om Yahooers drömmar av Moa Matthis. I den tar hon bl.a. reda på mer om sin första älsklingshäst Nigger (namnet ger en tydlig hint om att det var ett tag sedan han kom till hästhimlen) och skriver om ”hästars personlighetsutvärdering” som visar paralleller till hur vissa människoraser för inte alltför länge sedan ansågs vara överlägsnare än andra.

Jag har läst en essä om dagen. Ja, undantag finns men större delen av boken har jag läst samtidigt som jag ätit lunch och det har passat mig utmärkt. Nu funderar jag på vad som ska bli min kommande lunchläsningsbok. Undra om jag har någon mer oläst essäsamling i hyllan?

Standard

Kommentera

