Okategoriserade

Rädslan för att läsa om en bok

I gymnasiet läste jag Stäppvargen. Det var en bok jag tyckte väldigt mycket om och jag vet att jag länge svarade Stäppvargen om någon frågade vilken som var min favoritbok. Om någon ställer den frågan till mig i dag så har jag inte något svar.

Jag vågar inte läsa Stäppvargen igen. Egentligen skulle jag vilja göra det för att det vore väldigt intressant att se vad jag skulle tycka om den nu. Men det är det jag är så rädd för. Tänk om den stora läsupplevelsen jag hade då inte upprepar sig? Tänk om jag kanske rent av tycker att boken är så tråkig och ointressant så att det solkar ner minnet av min första läsning? Tänk om jag inte ens vill läsa ut den och inte alls ser varför jag tyckte om den som tonåring? Det blir nästan som att ”dissa” mig själv som ung.

Nu behöver jag inte heller läsa om Stäppvargen om jag inte vill men däremot har jag massor av andra titlar av Hesse som jag kan läsa i stället. Jag har haft böckerna i en evighet eftersom jag fick dem när jag fortfarande tyckte och sa att Stäppvargen var det bästa jag läst. Böckerna kom från pappas bokhylla när han rensade böcker inför en flytt. Egentligen borde jag redan ha läst alla eftersom böckerna är precis i rätt format för att tilltala mig men det har aldrig blivit av. Jo, jag vet att jag påbörjade en av dem (för en herrans massa år sedan det också) men jag kom aldrig så långt. Den var väl inte tillräckligt bra för att fånga mitt intresse och läsa ut böcker jag inte fastnar för är inget jag brukar slösa min tid på.

Jag funderar starkt på om jag ska ta itu med herr Hermann Hesse i år. Egentligen borde jag ha gjort det förra året eftersom det var 1946 han fick nobelpriset och det hade varit tjusigt att ”jubilera” lite men kanske hellre nu än aldrig.

 

Standard

Kommentera

