Veckans bokbloggsfråga

Veckans bokbloggsfråga

Carola med Barnboksbloggen är tillbaka med Veckans bokbloggsfråga och den här gången är temat lättläst och lättsmält eftersom det även är månadens tema på Barnboksbloggen.

Vad är lättläst för dig? Finns det någon i din närhet som har behov av extra lättlästa böcker? Vad anser du är lättsmält litteratur? Vid vilka tillfällen väljer du att läsa lättläst och lättsmält?

När jag tänker mer övergripande på en lättläst text så tänker jag att det är en text där det som står är vad som serveras. Det är inte mycket som sägs mellan raderna och du behöver heller inte någon särskild förförståelse för att tillgodogöra dig texten. En lättläst text innehåller inte komplicerade ord som du behöver slå upp i en ordbok för att förstå. Texten flyter på utan konstigheter. En annan sak som är viktig för att göra en text lättläst eller jag ser det snarare som läsarvänlig, är typsnittet. Men det är en helt annan historia.

Sedan tänker jag också att det beror på en själv och ens läsvana vad som är lättläst och inte. Med stor läsvana kan man läsa texter som innehåller massor ”mellan raderna” och ord som inte används dagligdags men fortfarande se det som en lättläst text.

Min son Viggo är nybörjarläsare och behöver lättlästa böcker. Än så länge har han inte plockat upp en bok för att sitta och läsa själv i godan ro, sådär som en annan njuter av läsning men han brukar få läsa högt för mig vid nattning eller andra tillfällen. Han tycker mycket om Riddarskolan som är en serie lättlästa böcker från Bonnier Carlsen. I den får vi följa Egon, Fiona och Urban på olika äventyr. Att det är flera böcker med samma personer och som utspelas i samma miljö är bra för då återkommer många ord och läsningen flyter på och blir rolig. Som den ska vara!

Särskilt lättlästa böcker för mig är när jag väljer att läsa barn- och ungdomsböcker, fantasy, feelgood, chick lit, deckare eller romance. Lättlästa böcker är böcker som jag kan läsa utan koncentration. Det gör liksom ingenting att Barnkanalen är på eller barnen härjar, grannen borrar eller vad som nu kan vara väldigt irriterande när jag vill läsa något som kräver mer fokus.

Lättsmält litteratur är för mig litteratur som du tuggar på och sväljer och det är väldigt gott för stunden men det är oftast inte en bok du funderar på om ett halvår. Undantag finns förstås som alltid. Lättsmält litteratur  är för mig lite småmysig läsning som för det mesta nog skulle kunna kategoriseras som feelgood, romance eller chick lit. Inte böcker som väcker obehag på något sätt och det ska alltid sluta lyckligt.

Jag varierar min läsning så det blir en hel del lättläst och lättsmält utan att jag tänker mer på det men har jag läst något mer komplicerat väljer jag väl kanske en lättare bok och tvärtom när det är dags att läsa något nytt.

Standard

4 thoughts on “Veckans bokbloggsfråga

Kommentera

