Hett i hyllan, Pristagare, Roman

Hett i hyllan #9

Torsdag igen och dags att välja dagens heta bok som Bokföring enligt Monika uppmanar oss att göra:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? 

Den här gången har jag valt en bok av en nobelpristagare som tog emot priset (till skillnad från Sartre som var min ”heting” förra veckan). Orhan Pamuk fick priset 2006 och gissningsvis införskaffades Den svarta boken 2007.

På baksidan beskrivs handlingen:

Den unge advokaten Galip kommer en dag hem och finner att hans fru, den vackra och gåtfulla Rüya, är försvunnen. Han ger sig ut på ett labyrintiskt sökande efter henne genom Istanbul. Romanen blir en lovsång till staden samtidigt som den är en olycklig kärlekssaga och en spännande detektivroman.

Handlingen låter helt okej. MEN jag minns hur erbarmligt långtråkig Pamuks bok Snö var som vi läste i bokcirkeln (också det för många år sedan) så det lockar inte särskilt att läsa mer av honom. Snö läste jag dessutom aldrig klart.

Har du läst Den svarta boken eller Snö eller rent av bägge två? Vad tyckte du i så fall?

Standard

10 thoughts on “Hett i hyllan #9

  1. Har funderat på att läsa Pamuk pga borde läsa mer som inte kommer från den anglosaxiska världen och allt det där. Fast det är så många som sagt att han är tråkig att jag tror jag hoppar över honom.

    Gilla

Kommentera

