Barnboksfemman, Börja läsa/lätt att läsa

Barnboksfemman – eller trean

Det finns en hel del veckovis återkommande bokutmaningar, har Barnboksbloggen noterat men ingen som fokuserar på barn- och ungdomslitteratur. Därför har Carola nu skapat Barnboksfemman där hon varje vecka presenterar ett tema som man ska välja fem barn- eller ungdomsböcker man förknippar med det temat. Mycket bra initiativ tycker jag. Jag hoppas att jag kommer att få många tips!

Den här veckan är temat lättläst. Nämn fem barn- eller ungdomsböcker som du förknippar med detta tema lyder uppmaningen för den här veckan.

  1. Ja, det som först poppar upp som gubben i lådan är böckerna om Riddarskolan. En serie lättlästa böcker av Magnus Ljunggren och Mats Vänehem (bild). I Riddarskolan får vi följa med Egon, Fiona och Urban på olika äventyr. Rekommenderas till alla barn som gillar riddare och äventyr. Jag skulle kunna göra en lista med fem böcker från den serien men det kanske inte är så roligt.
  2. Just nu läser Viggo en bok som inte är en bok om Riddarskolan (kors i taket!) utan en bok i Hjälp!-serien, lättlästa böcker av Jo Salmson och Jimmy Wallin (bild) som handlar om en lågstadieklass. Den bok Viggo läser heter Hjälp! Ett spökhus! och är visst den femte boken i serien och varken han eller jag har läst någon annan av dem så kan inte säga så mycket om serien i helhet. Ges liksom Riddarskolan ut av Bonnier Carlsen.
  3. Min egen kära gamla läsebok från när det var jag som skulle lära mig att läsa i skolan, Första Läseboken. En del av verserna till alfabetet sitter som berget. Tack till Lennart Hellsing!

                        Aa

                       Amiralen Ankarlund han är både stor och rund.

                      Genom havets våta dimma måste amiralen simma

                      när hans skuta gick på grund.

Den här gången blev det en Barnbokstrea men jag hoppas att Viggo fortsätter läsa så att jag får mer och bättre koll. När han kommit längre med sin läsning kan han förhoppningsvis läsa böckerna om Lasse-Majas detektivbyrå själv. Än så länge är det nog lite för mycket text för att han ska känna lust till det men annars ser jag den serien som ganska lättläst då det är många bilder och stor text.

Standard

2 thoughts on “Barnboksfemman – eller trean

Kommentera

