Ungdomsbok

Mellan vinter och himmel

Titel: Mellan vinter och himmel

Författare: Elin Bengtsson

Förlag: Natur & Kultur (2013)

Jag blev nyfiken på att läsa mer av Elin Bengtsson när jag hade läst ut Ormbunkslandet som var en av de nominerade till Augustpriset i barn- och ungdomsklassen förra året. Ormbunkslandet handlar (mycket kortfattat) om incest mellan syskon.

Mellan vinter och himmel är Elin Bengtssons debutbok och även den handlar om syskon men inte alls på samma sätt som i Ormbunkslandet. I stället för att som i den boken, två syskon kommit alldeles för nära varandra, är det här frågan om motsatsen. Om två bröder som har glidit ifrån varandra men som båda lite trevande försöker närma sig varandra igen. Andreas (15 år) är döende. Han har vant sig vid det. Storebror Martin (17 år) har inte vant sig, kan man väl säga. Men han har sin tjej Sara. Sara som är perfekt. Sara som kliver upp tidigt för att fixa till sig så att hon ser bra ut när de sedan vaknar tillsammans. Men Martin behöver något mer. Han träffar Andreas läkare Mari. Mari som lyssnar och förstår. Mari som målar tavlor.

Det här är en tunn bok på drygt 140 sidor och man får följa de fyra karaktärerna lite växelvis och parallellt, mest Andreas och Martin. Fastän ämnet kan tyckas tungt, en döende bror, så är det inte det. Det är både på gott och ont. Jag blir inte så berörd, inga tårar trillar men samtidigt får jag ändå en hyfsad bild av karaktärerna och deras tankar. En sak som händer i boken känns onödig och inte särskilt trovärdig men jag tänker inte säga vad. Om jag bortser från den petitessen är det ändå en ganska fin berättelse och en helt okej debutbok. Inte botten och inte toppen. En bok som var lättläst och trevlig för stunden men som jag gissningsvis ganska snabbt kommer att glömma.

 

Standard

Kommentera

