Nytt i hyllan

Nytt i hyllan – januari

Det har blivit några nyinflyttade under årets första månad. Jag ska försöka bättra mig i februari och inte köpa hem någon bok alls. Jag har ju redan massor av olästa böcker i hyllan…

Först att flytta in blev Sing You Home av Jodi Picoult. Den fanns i hyllan i soprummet där man kan lägga sånt som någon annan kanske vill ha, i stället för att slänga. Ja, tack, varför inte tänkte jag. Har läst någon bok av Picoult tidigare som i mitt minne var helt okej så det här är säkert en trevlig bok.

Sedan blev det två böcker på samma gång. Två böcker inköpta på Stadsmissionen. Förlorade själar av Nadifa Mohamed och We have always lived in the Castle av Shirley Jackson. Förlorade själar utspelar sig i Somalia och den tyckte jag verkade intressant. We have always lived in the Castle har jag inte ens läst vad den handlar om, det var omslaget som lockade mig. Ska bli kul att läsa någon gång i framtiden och se vad det är.

Två andra second hand-fynd är J. D. Salingers Till Esmé kärleksfullt och solkigt och Ian McEwans Cementträdgården. Två föredömligt tunna böcker som nog kommer att läsas under året. En guldpeng fick jag ge för båda.

Ett till besök på Stadsmissionen och jag kom hem med Pojkflickan av Nina Bouraoui. Den är jag väldigt nyfiken på men jag har lånat en annan bok av henne på biblioteket som jag kommer att läsa innan den här. Eller ja, jag tror det i alla fall.

Jag ska åka till Thailand i slutet av februari. Då måste jag förstås ha något att läsa med mig och planeringen har förstås redan börjat lite smått. Jag började kolla upp vad det finns för böcker som utspelar sig i Thailand och/eller författare därifrån. Det var väl inte en uppsjö direkt men jag fastnade i alla fall för Sightseeing, en novellsamling av Rattawut Lapcharoensap.

 

Standard

4 thoughts on “Nytt i hyllan – januari

    • Ja,det brukar bli så för mig med och med Stadsmissionen tänker jag att pengarna går till någonting bra så då kan jag med gott samvete köpa mig en bok eller två eller flera…

      Gilla

Kommentera

